Critical Incidents methode

 
Toepassingsgebied: 

De “critical incidents" methode is een manier om ervaringen van mensen op een systematische manier gezamenlijk in kaart te brengen. Het gaat daarbij vaak om impliciete kennis, die moeilijk in woorden is uit te drukken. Deze ongrijpbare of moeilijk onder woorden te brengen kennis is echter van grote betekenis voor een organisatie.

Korte beschrijving van de werkwijze: 

De methode bestaat uit drie fasen:

  1. De facilitator stelt een gerichte vraag over het gekozen thema (bv. Wanneer loopt het goed, wanneer loopt het mis?).
  2. Elke deelnemer beschrijft vervolgens voorbeelden van effectief en ineffectief gedrag dat met de centrale vraag te maken heeft. De deelnemers leggen elk van hun voorbeelden uit (inclusief de gevolgen ervan) en schrijven ze apart in 3 woorden neer op een grote post-it.
  3. De facilitator verzamelt de voorbeelden en ordent ze per soort. Vervolgens rangschikt de groep elke categorie van voorbeelden, van zeer effectief tot zeer ineffectief gedrag.
     
Effecten: 

Door te vragen naar alledaagse gebeurtenissen (wat heb je meegemaakt?) brengen de deelnemers hun impliciete kennis in, zonder te vervallen in theoretische beschouwingen of sociaal wenselijke antwoorden. Door het bespreken en ordenen van deze voorbeeldsituaties werkt men met deze methode toe naar een praktisch overzicht van alle individuele kennis. De methode is er dus op gericht om de individuele vermogens om ergens iets over te vinden, samen te brengen en te bundelen. Door de interactie wordt vervolgens nieuwe kennis gecreëerd.

Sterke punten van dit instrument: 
  • Maakt impliciete kennis expliciet.
  • Geeft ook een overzicht van de competentie die nodig is in de gekozen situatie.
     
Eventuele aandachtspunten: 
  • Formuleer een goede uitgangsvraag, duidelijk en afgelijnd zodat de oogst niet te breed wordt.
  • Verzamel telkens één voorbeeld per persoon, zodat iedereen evenveel aan bod komt.
  • Voorbeelden mogen zowel effectieve als ineffectieve incidenten zijn.
  • Voorbeelden zijn echt gebeurd, geobserveerde gedragingen.
     
Nodige materialen: 

Plakbriefjes (grote post-its of A5+plakband) en stiften

Nodige ruimte, opstelling: 

U-vorm

Duur: 

2 tot 3 uur

Meer informatie: 

Bronnen:

  • Kessels & Smit, The Learning Company, Utrecht in:  Werken aan kennis, nr. 6 / p. 28-32

Verder lezen: