Dubbele opdracht

Dubbele opdracht

Hoe zorgt de facilitator  voor een goede, duidelijke en afgebakende opdracht?

De facilitator:

  • overlegt stevig met de opdrachtgever over de relevantie en haalbaarheid van dubbele doelstelling. Zorgt dat het probleem voldoende afgebakend en haalbaar is
  • vertrekt vanuit het leerstandpunt. Wat zijn de leerdoelstellingen?
  • formuleert het probleem of uitdaging als thema om de leerdoelstellingen te bereiken
  • controleert of de bedrijfsleiding achter het project en de aanpak staat
  • bewaakt dat de groep op het management kan rekenen bij de afsluiting
  • benoemt belangrijke evaluatiegegevens
  • maakt duidelijke afspraken over aan wie hij/zij rapporteert tussentijds en achteraf
  • bewaakt de aandachtspunten vanuit bedrijfskant voor de (te maken) afspraken binnen de groep
  • ontdekt en stimuleert talenten in de BLITS-groep,  mogelijk zelfs facilitatoren voor toekomstige BLITS-groepen in de organisatie
  • maakt goede afspraken over de verslaggeving van de groepswerkzaamheden, en het benoemen van de voortgang en de leerresultaten daarin.

Bekijk ook tool 2: leervragen expliciteren