Actief informatie overdragen/uitwisselen

 

 
Toepassingsgebied: 

Actief informatie en kennis uitwisselen is vooral nuttig om te vermijden dat de groep gaat leiden aan ‘group think’ en geen externe overwegingen of nieuwe kennis meer in overweging neemt.
Verborgen kennis komt op deze manier op tafel.
Dit is relevant in het gehele BLITS-proces en kan op verschillende momenten en op verschillende manieren gestimuleerd worden.

Korte beschrijving van de werkwijze: 

BLITS-trajecten staan of vallen met de bereidheid en capaciteit van groepsleden om actief informatie uit te wisselen. Dit is meer een attitude dan een techniek of werkvorm.
Toch is het goed om deze attitude heel expliciet mee te vormen als facilitator. Dit kan op verschillende manieren:

  • Stel bij de start van elke bijeenkomst een andere, verrassende en relevante vraag aan de groep (bv. Wie heeft onlangs een artikel gelezen dat interessant is voor onze werkzaamheden? Wie heeft onlangs een collega een verrassende opmerking horen maken? Wat is de laatste informatie die je van een klant kreeg?)
  • Als groepsleden tussen twee bijeenkomsten iets mailen/bellen/aangeven/… dat relevant is voor de groep, nodig hen dan uit om dit opnieuw te verwoorden naar heel de groep.
  • Gebruik groepsleden expliciet als antenne in de organisatie om veranderingen en bezorgdheden op tafel te brengen. Nodig hen uit om intern over het proces te vertellen en vraag hen dan ook de reacties van collega’s terug te brengen.
     
Effecten: 

Door het actief overdragen/uitwisselen van informatie worden leden van de groep uitgedaagd om vanuit verschillende invalshoeken kennis en ervaring in te brengen. Er groeit een spontane reflex om informatie te delen en externe informatie en kennis wordt meegenomen in het proces.

Sterke punten van dit instrument: 
  • Door elke bijdrage te waarderen, wordt het actief uitwisselen van kennis een natuurlijke reflex van groepsleden en is het minder nodig om als facilitator daarop te sturen.
  • Het is onmogelijk om alle veranderingen en ontwikkelingen op voorhand in kaart te brengen, door het actief uitwisselen kan men dit doorheen het proces opvangen.
     
Eventuele aandachtspunten: 
  • Let erop dat je de scope van het traject bewaakt en ook nagaat op welke manier nieuwe kennis kan bijdragen tot het leerresultaat en tot het oplossen van het probleem in de organisatie.
  • Let er tegelijk op dat je elke bijdrage waardeert en een luisterende, uitnodigende opstelling aan neemt, ook voor zaken waarvan de relevantie niet meteen duidelijk is. Vraag, zo nodig, door bij de inbrenger tot de relevantie en bruikbaarheid ook voor jezelf en andere groepsleden helder is.
     
Nodige ruimte, opstelling: 

Vrij te bepalen

Duur: 

Afhankelijk van kennis die wordt ingebracht. Indien erg belangrijke kennis wordt ingebracht, is het goed om de agenda en de planning in overeenstemming met de groep aan te passen om voldoende ruimte te creëren

Meer informatie: 

Verder lezen: